The Witness
pulmapelaajien paratiisisaari
Alusta: Win (pelattu), Ps4Peli julkaistu: 26.1.2016
Kehittäjä & julkaisija: Thekla Inc.
Ikäraja: 3
Jonathan Blow:n edellinen peli Braid näytti vain kivalta Mario-tyyliseltä tasoloikalta, mutta kuoren alta paljastuikin ajattelua vaativa ajan kelaamiseen pohjautuva pulmapeli. The Witness jatkaa hieman samalla linjalla. Alkujaan se vaikuttaa yksinkertaiselta ensimmäisen persoonan kävelysimulaattorilta, mutta tarjoaakin paikoitellen todella kinkkisiä pulmia (engl. puzzle).
Pelin nimi, "todistaja" tai "havainnoitsija", kuvastaa hyvin omaa olotilaani kanssaosallistujana. Olin todistamassa jotain ainutlaatuista. The Witnessin todistaja (pelaaja) kulkee aivan yksikseen saarella ja ratkaisee pulmatehtäviä omassa tahdissaan ilman varsinaista päämäärää, erityisiä palkintoja tai selkeää juonta. Kuitenkin edetessä paljastuu päämääriä, piilotettuja yllätyksiä ja mikä tärkeintä: valtavasti oivalluksia.
Voisi tuntua kummalliselta kirjoittaa arvostelu pelistä, jota en ole edes pelannut sanan varsinaisessa merkityksessä (en pidellyt ohjainta), mutta tässä tapauksessa se ei edes tunnu hirvittävän oudolta. Yritin siis mieheni pelatessa vieressä selvittää ongelmia ja mahdollisesti myös auttaa etenemisessä. Välillä ratkoimme ongelmia yhdessä, mutta usein mieheni oli kyllä nopeampi oivaltamaan (varsinkin, mikäli minun päätehtäväni oli sillä hetkellä vauvamme viihdyttäminen). Koin siis tuplasti iloa ratkaistuani jonkin ongelman ennen miestäni.
Pelistä on melko mahdotonta kirjoittaa arvostelua paljastamatta mitään oleellista. Sanonkin heti alkuun: jos haluat oivaltaa kaiken itse, hyppää suoraan viimeiseen kappaleeseen.
Tästä eteenpäin teksti sisältää pieniä paljastuksia pelin sisällöstä, ei kuitenkaan (mielestäni) massiivisia spoilereita.
Peli aloittaa pienestä. Pelaaja seisoo pimeässä käytävässä edessään ovi, jolla hänelle esitellään pelin perusmekaniikka. Tosin tässä vaiheessa pelaaja ei edes vielä osaa aavistaa sitä. Mitään ei selitetä sanallisesti tai muutenkaan, peli luottaa sen sijaan pelaajien oivalluskykyyn. Pulmien yksinkertaisena perusideana pelaajan tehtävä on piirtää reittejä alkuympyrästä loppupisteeseen. Usein ratkaisualustana ovat eri puolille ripotellut paneelit ja taulut, joihin on piirretty ongelma, yleensä ruudukkoon tai sokkeloon. Ongelmat vaikenevat pikkuhiljaa ja reitin ratkaisemiseksi täytyy ratkoa vaikka minkälaisia pulmia. Alkuun pitää vain piirtää viiva aloitusympyrästä loppupisteeseen, mutta hetken päästä pitääkin ilmeisesti saada samalla myös kerättyä viivan alle kaikki ruudukkoon sijoitellut pisteet.
Alkuvaiheen pulmapaneeli sytytti johdon loistamaan. |
Juuri, kun pelaaja alkaa pohtia, että tässä paneelien ratkomisessa on koko pelin sisältö, saa kokea oivalluksen ja yhtäkkiä koko maailma muuttuukin pelikentäksi.
Kun oikeasta suunnasta katsoo, muuttuu taivaalla leijuva pilvi kuolleen puun lehvästöksi. |
Maisemaan on ripoteltu muutamia äänitiedostoja ja pääsee pelaaja videoitakin katsomaan, tosin näillä kaikilla tuntuu olevan vain taiteellinen merkitys. (Ainakin vielä toistaiseksi oletan näin). "Lopputekstien" löytyminen ja kokeminen oli kyllä aivan toista luokkaa kuin missään muussa pelissä. Luultavasti kaikki pelaajat eivät varmaankaan niihin koskaan edes törmää. Muitakin "pääsiäismunia" on tarjolla niille, jotka jaksavat tutkia aivan kaiken. Ja jos ei aivan kaikkea jaksa selvittää, niin nettiinhän toki ilmestyy ratkaisuvihjeitä sitä mukaa, kun maailmanlaajuinen peliyhteisö ongelmia saa ratkottua.
Tervetuloa (jälleen yhteen) pulmataloon! |
Kuvankaappauksista ja tästä koko kokemuksen jakamisesta kiitokset Jimille :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti