maanantai 1. syyskuuta 2014

Vapaus valita

Varoitus: Seuraava kirjoitus sisältää juonipaljastuksia elämästä, kristinuskosta sekä pelisarjoista Mass Effect ja Bioshock.

"Minä asetan eteesi elämän ja kuoleman, valitse siis elämä."
Kyseinen lause on jäänyt mieleeni muistolauseena kerhosta, jossa kävin lapsena. Lause on tiivistelmä eräästä Raamatun jakeesta.

Jumala on luonut ihmisen ja antanut tälle vapaan tahdon. Hän kertoo oman ehdotuksensa siitä, miten kannattaisi valita, mutta halutessaan ihminen voi valita myös toisin. Koska voiko olla todellista rakkautta ilman vaihtoehtoa olla välittämättä? Voiko olla todellista sitoutumista ilman mahdollisuutta eroon? Jumala ei ole tehnyt ihmisistä robotteja, vaan olentoja, joilla on vapaa tahto. Tarkoittaako vapaa tahto kuitenkaan sitä, että jokainen ratkaisu on samanarvoinen ja yhtä hyvä? Onko yhdentekevää valitseeko elämän vai kuoleman? Jos on olemassa Jumala, on myös olemassa moraali, on olemassa oikea ja väärä ja elämällä on olemassa tarkoitus, eikä kaikki olekaan vain sattumanvaraista mössöä. Valintamme eivät siis ole yhdentekeviä.

Illuusio valinnanvapaudesta

Elokuvat ja kirjat eroavat peleistä mediana erityisesti siinä, että niissä ei voi millään tavalla vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Juoni kulkee eteenpäin lukijasta tai katsojasta riippumatta ja vaikka kuinka samastuisi johonkin tarinan hahmoon, ei hänen tekemisiinsä voi millään tavalla vaikuttaa. Peleissä samastuminen on usein voimakkaampaa, sillä pelaajalle syntyy vähintään illuusio siitä, että hänen tekemisillään on jotakin merkitystä pelin kannalta. Kuitenkin peleissäkin pelaaja on aina pelintekijöiden armoilla. Vapaa tahto on vain illuusio, sillä riippumatta tekemisistämme tai pelitavastamme, etenee tarina kuitenkin käsikirjoitettua latua. 

Would you kindly?
Lausahduksesta on teetetty tosifaneille jopa T-paitoja.
Peli Bioshock (Irrational games 2007, K-18) vitsailee kieroutuneella tavalla tälle illuusiolle vapaasta valinnasta peleissä. Peli on ns. putkijuoksu, eli siinä pystyy etenemään vain yhdellä tietyllä tavalla, mutta silti pelaajalle luodaan illuusio vapaasta tahdosta, kun pelihahmolle antaa radion kautta ohjeita mies, joka aloitti jokaisen pyyntönsä sanomalla "voisitko ystävällisesti -- ". Pelin loppupuolella paljastuu karu totuus: pelihahmolla ei olekaan ollut minkäänlaista vapaata tahtoa, vaan häntä on muokattu geneettisesti niin, että hänen on pakko toimia ohjeiden mukaan, mikäli juuri nämä tietyt viattomalta kuulostavat sanat lausutaan käskyn yhteydessä. Vapauden tunne on pelissä vain illuusio.

Valintakoe avaruudessa

Roolipeleissä pelaajan valinnoilla saattaa toki olla suurempi merkitys ja valinnoilla on oikeasti seurauksia, tosin niitäkin rajallinen määrä käsikirjoituksesta riippuen. Pelaajille kuitenkin annetaan mahdollisuus tehdä valintoja ja se on kutkuttavaa. Kerrankin voi todella kokea, mitä tapahtuisi, jos olisinkin valinnut toisin. Tosielämässä tällaista mahdollisuutta ei suoda, sillä jokainen valinta on peruuttamaton.Valintojen mahdollisuus myös lisää pelien uudelleenpeluuarvoa.

Avaruusräiskintä-roolipelitrilogia Mass Effect (Bioware 2007-2012, K-18) kertoo tarinan komentaja Shepardista, joka on pelaajan valinnan mukaan joko mies tai nainen. Ulkonäönkin saa muokata haluamakseen ja hahmolle voi valita taustatarinan kolmesta eri vaihtoehdosta. Jo näiden valittujen taustojen ja sukupuolen merkitys näkyy pelissä. Lisäksi pelaajan eteen asetetaan jatkuvasti valintoja, joissa voi joko vaikuttaa siihen, miten suhtautuu eri hahmoihin tai avarusoliolajeihin tai jopa tehdä merkittäviä ratkaisuja maailmankaikkeuden kannalta. Shepardin tehtävänä on vähäpätöisesti vain pelastaa universumi varmalta tuholta.

Valinnoilla on seurauksia, jotka saattavat tulla näkyviin heti tai vasta pitkän ajan päästä tai pelin seuraavassa osassa. Lisäksi valinnat vaikuttavat hahmon persoonaan: valinnoilla kerätään ns. hyvis- ja pahispisteitä. Kertymistä voi seurata erillisestä mittarista, tai myöhemmissä osissa jopa Shepardin naamasta, sillä jatkuvat pahat ratkaisut lisäävät stressiä ja saavat hänen arpensa punoittamaan. Tietysti kosmeettisen ongelman voi sivuuttaa tekemällä kauneusleikkauksen ja siloittamalla arvet.
Ensimmäisessä Mass Effectissä tehty valinta vaikuttaa kahden seuraavan pelin tapahtumiin. Pelastaako poliittiset hallitsijat vai antaa heidän kuolla ja keskittyä siviilien pelastamiseen? Yllättäen kaikkia ei voikaan pelastaa.
Ensimmäisellä pelikerralla pelasin trilogian läpi ja koitin tehdä sellaisia valintoja, joita itse oikeastikin tekisin. Pelin järjestelmä on melko mustavalkoinen ja hyvin usein saattoi suoraan päätellä, mitä valintaa peli piti hyvänä ratkaisuna ja mitä pahana, sillä hyvät vaihtoehdot sijaitsivat valintaympyrän yläreunassa. Kuitenkaan mikään ratkaisu ei välttämättä johtanut täydelliseen lopputulokseen, enkä aina todellakaan tehnyt pelkkiä "hyvisvalintoja". Pieniltä tuntuvilla valinnoilla saattoi myös olla valtavat seuraukset. Ensimmäisessä pelissä täytyy tehdä ratkaisu siitä, kumman kahdesta tiimin jäsenestä jättää aktivoimaan pommia. Valinnan seurauksena toinen hahmoista kuolee, ja vielä kolmannessakin osassa päähenkilö muistelee kuollutta ystäväänsä. Pelin mekanismi on siinä mielessä julma, että jompi kumpi hahmoista kuolee joka tapauksessa. Jokainen valinta ei kuitenkaan ole näin dramaattinen: pelaaja voi halutessaan esimerkiksi päättää suhtautuuko haastattelua pyytävään toimittajaan ystävällisesti vai vihamielisesti. Jälkimmäinen ratkaisu saattaa johtaa nyrkkitappeluun tai vain siihen, että komentaja kävelee pois antamatta haastattelua.

Aloitin hiljattain kolmannen osan uudelleenpeluun ilman, että se ottaa huomioon aiemmissa peleissä tekemiäni valintoja. Niiden sijaan käyttää pelintekijöiden määrittämiä automaattiasetuksia. Tämän seurauksena päädyin tekemään aivan erilaisia valintoja kuin aiemmin. Komentajan eteen asetetaan esimerkiksi vaihtoehto pelastaako erään sotaisan lajin sukupuutolta vai ei. Valintaan vaikutti ainakin omalla kohdallani yllättävän paljon se, onko lajin johdossa Shepardin hyvä ystävä ja taistelutoveri, joka yrittää rakentaa rauhaa vai verenhimoinen ja väkivaltainen tuntematon johtaja, joka tahtoo kiihottaa kansansa nousemaan sotaan muita lajeja vastaan.

Pelasipa peliä sitten miten tahansa, niin pelin loppuratkaisuun vaikuttaa käytännössä vain yksi tietyssä kohtaa tehtävä merkittävä valinta. Aiemmin tehdyt päätökset tuovat tähän valittuun ratkaisuun lähinnä vivahde-eroja.

Valinnoilla pelaaminen on mielenkiintoista ja tuo uusia näkökulmia pelaamiseen. Se myös nostattaa mieleen moraalisia kysymyksiä. En pystyisi pelaamaan täysin pahalla ja tunteettomalla hahmolla, vaikka tiedänkin, että kyseessä on vain peli, koska jollain tavalla usein samastun pelihahmoon ja vien siihen osan itsestäni. Toisin on peleissä, joissa valinnanmahdollisuutta ei anneta, vaan siinä pelataan esimerkiksi hahmolla, jonka luonteenpiirteet on ennakkoon määrätty ja joka on vaikkapa salamurhaaja. Tällöinkin edessä on valinta. Se tosin täytyy tehdä siinä vaiheessa, kun päättää tarttuuko peliin ollenkaan vai ei.

Kristinuskon ytimessäkin on valinta


Entä meidän elämämme sitten? Onko sekin täysin valmiiksi käsikirjoitettu vai onko meillä todellista valtaa vaikuttaa elämämme kulkuun?

Raamatun mukaan maailmankaikkeuden kohtalo on jo aika pitkälle käsikirjoitettu, mutta valinnan merkitys pätee yksittäisten ihmisten elämässä joka päivä ja valinnoilla on merkitystä. Ihmisen lopullisen kohtalon ratkaisee tässäkin kuitenkin yksi merkittävä valinta: se, miten suhtautuu Jeesukseen. Hyvä on jo voittanut pahan ja elämä on jo voittanut kuoleman, kun Jeesus kuoli ristillä ja nousi sen jälkeen kuolleista. Kuitenkin pahuus on vielä vallalla maan päällä ja saa palkkansa vasta maailmanlopussa. Aikojen lopussa ihminen tuomitaan tämän valinnan mukaan: Jos hän on elämänsä aikana ottanut tosissaan vastaan Jumalan tarjoaman armon ja Jeesuksen pelastajana, häntä ei tuomita, vaan hän saa anteeksi. Jos taas ei, hänet tuomitaan tekojensa mukaan. Ja tässä tapauksessa yksikin edes ajatuksen tasolla kerätty "pahispiste" kumoaa kaikki hyvät valinnat ja teot kuin myrkkypisara vesilasissa. Vaikka elämässä on harmaita alueita ja valintoja, niin lopullinen ratkaisu on hyvin mustavalkoinen.

"Minä asetan eteesi elämän ja kuoleman, valitse siis elämä."

Katso viimeistä kappaletta selkeyttävä video

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti